La 21-22 martie 2025 a avut loc cursul de formare “Biblioterapie în învăţământul preuniversitar” la Biblioteca Județeană Satu-Mare. Profesorul invitat am fost eu însumi.
Cursul a fost deschis de către Veres Zsuzsa, bibliotecara din secția multiculturală.
După deschidere am introdus cursanţii în lumea biblioterapiei. Am prezentat istoria, rolul, importanţa biblioterapiei în învăţământul preşcolar. Cursul a continuat cu prezentările oamenilor de prestigiu din acest domeniu. A fost accentuată valoarea lecturii ca modalitate pentru dezvoltarea personalităţii elevului.
A fost abordată funcţia terapeutică a cititului. Am reflectat asupra importanţei educatorului, învăţătorului, profesorului şi bibliotecarului, care poate fi şi un mediator în universul cunoaşterii şi autocunoaşterii în activităţile biblioterapeutice. Terapeutul dezvoltă simţul responsabilităţii şi suma calităţilor unei persoane.
Am vorbit şi despre modalităţile în biblioterapie prin care se pot aplica mai multe elemente instructiv-educative, ca cele digitale, folosirea internetului sau alte soluţii interactive. Aici mă gândesc şi la alte mijloace de surse la care profesorul de biblioterapie se pricepe mai bine.
Totodată am subliniat faptul că biblioterapia în învăţământul preşcolar este mult mai complexă decât celelalte programe desfăşurate în alte centre culturale, fiindcă trebuie inclusă și în orarul elevilor. De multe ori nu se poate derula numai la finalul programului de școală. Însă această practică dă copiilor o siguranță, o stabilitate morală, o cunoștință de încredere în sine a individului. La finalul zilei cursanții s-au întâlnit cu poetul Borsodi László venit din Miercurea Ciuc.
În partea a doua a programului am vorbit despre poemele Dlui Borsodi László. După care am prezentat două programe de biblioterapie folosite de mine în Colegiul Național „Márton Áron” din Miercurea Ciuc. A fost simulată şi o oră de biblioterapie. După care cursanţii au fost separaţi în mai multe grupe şi au făcut un plan de activitate biblioterapeutică. Cursanţii au fost încântaţi de programul în care am rezolvat împreună multe probleme în domeniu. Au înţeles faptul că activitatea de biblioterapie este un proiect la care biblioterapeutul trebuie să colaboreze cu directorul, cu colegii şi psihologul şcolii, dar derularea programului în grupă este numai a lui.
Pentru mine, ca îndrumător al acestui curs, a fost o experienţă. Cursanţii în timpul programului au colaborat foarte bine. Au rezonat excelent la toate problemele propuse.
Pentru derularea cât mai bună a activităţii, am preluat metode de la colegii de biblioterapie și câțiva psihologi de renume care au activități importante legate de lumea cititului. Aici amintesc persoanele care sunt din țară și din Ungaria: Bartos Éva, Béres Judit, Birta-Székely Noémi, Gulyás Enikő, Gyéresi Júlia, Jakobovits Kitti, Kádár Annamária, și Luzsi Margó.
La acest curs au participat 17 de bibliotecari și educatoare, învăţători şi profesori.
Mulţumesc colegilor mei bibliotecari din Satu-Mare pentru organizarea excepţională a cursului!
Mulțumiri și cursanților pentru interesul lor față de program, atât în prezent cât și în ceea ce privește activitățile lor viitoare în această temă.
Foto: Veres Zsuzsa şi Szőke Erzsébet
Despre curs
Link:
Biblioteca Județeană Satu Mare – Multikulturális Részleg: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1221772569958670&id=100063778165492&_rdr
Borbé Levente,
bibliotecar, profesor documentarist
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu