luni, 16 octombrie 2017

Legende în Ţinutul Secuiesc



Organizator şi referent: Borbé Levente, bibliotecar
Coorganizator: Kovács Zsuzsa, profesoară de fizică-informatică
Programul a fost sprijinit de către Gyarmati Dénes, informatician



În 4 octombrie 2017 elevii clasei a IX-a B cu profilul construcţii şi desen technic de la Grupul Şcolar „Kós Károly” au participat la programul intitulat: Legende şi povestiri fabuloase în Ţinutul Secuiesc, cu profesoara îndrumătoare Kovács Zsuzsa.


Mai întâi am vorbit despre conceptul legendelor şi a povestirilor fabuloase, cât şi despre importanţa legendelor în secuime. Legendele îmbrăcate în poveşti şi povestiri au o valoare mare, vorbesc despre trecutul istoric al Ţinutului Secuiesc. Am atras atenţia asupra valorilor culturale ale acestui popor, care trebuie răspândite. După care am accentuat importanţa păstrării şi transmiterii acestor comori în lumea noastră. Aici am amintit locul copilăriei mele pline de basme. Printre altele am povestit legendele auzite de la bunica mea.


În a doua parte a programului am prezentat munca roditoare a grupei „legendare” din Odorheiu Secuiesc, care a dus la realizarea acestei cărţi valoroase. Un şir de colegi voluntari, toţi din Ţinutul Secuiesc, a acceptat această muncă. Realizarea lor a suprimat toate „lipsurile” până în prezent. Cu redactorul Fazakas Szabolcs au reuşit să realizeze mult mai mult decât au avut iniţial în proiectul lor. Acum putem vorbi de harta legendelor Ţinutului Secuiesc, de harta valorilor culturale ale Ţinutului Secuiesc, joc de societate, cărţi, carte de colorat şi bineînţeles cartea în care sunt colecţionate mai mult de 156 de legende din acest ţinut. Au apărut şi câteva variante animate ale legendelor. În viitor sunt planificate mai multe proiecte care îmbogăţesc aceste valori. Aceste legende au o popularitate mare în rândul maghiarilor de pretutindeni. Traducerea cărţii în limba română şi engleză a început deja. 



 
La finalul prezentării musafirii au putut răsfoi cărţile de legende şi harta legendelor din expoziţia realizată de mine. Au vizionat căteva desene animate din legendele Ţinutului Secuiesc. După aceste clipe de vrajă a legendelor mulţi elevi au pus întrebări cu tema respectivă.
Borbé Levente, bibliotecar

Niciun comentariu: