La
11-13
martie
2019
a avut loc cursul internaţional de formare “Biblioterapie
în bibliotecile
școlare” în Casa
Corpului Didactic Apáczai
Csere János Miercurea Ciuc, cu profesoara
venită din Budapesta,
Bartos
Éva.
Cursul
a fost deschis de către Pöllnitz
Ilona,
conducătoarea cercurilor metodice din Casa Corpului Didactic Apáczai
Csere János Miercurea Ciuc.
După
deschiderea oficială
Bartos
Éva,
specialistă în domeniul biblioterapiei, a început cursul. A fost
prezentată
istoria
şi importanţa
biblioterapiei. A fost
accentuată
valorea
lecturii, care este
o modalitate pentru dezvoltarea personalităţii omului. Cititul are
şi o funcţie terapeutică, iar bibliotecarul poate fi un mediator
în universul cunoaşterii şi autocunoaşterii în activităţile
biblioterapeutice.
Terapeutul dezvoltă simţul responsabilităţii şi suma calităţilor
unei persoane. Cursantul beneficiază şi de o dezvoltare
psiho-socială normală prin intermediul acestei activităţi. De
asemenea îndrăgeşte şi lectura. În cazuri clinice cursantul este
exclus din grup şi trimis la psiholog. În
biblioterapie se pot aplica mai multe elemente instructiv-educative
ca cele digitale, folosirea Internetului sau alte modalități
interactive. Aici mă gândesc la alte mijloace de surse în care
bibliotecarul, învățătorul sau profesorul pricepe mai mult un
anumit domeniu. Bineînțeles biblioterapia în școli este mai
complexă, fiindcă trebuie inclusă și în orarul elevilor. De
multe ori nu se poate derula numai la finalul programului de școală.
Însă această practică dă copiilor o siguranță, o stabilitate
morală, o cunoștință de încredere în sine a individului.
În
partea a doua a programului
cursanţii au fost separaţi în șase
grupe şi au făcut un plan de activitate biblioterapeutică. A
fost simulată și o
oră de biblioterapie. Cursanţii au primit o părticică din această
activitate importantă pentru bibliotecari.
În
şcoală activitatea de biblioterapie este concepută ca un proiect
în colaborare cu profesorii şi psihologul şcolii, dar
bibliotecarul trebuie să îndrume singur grupul.
Luni,
după programul oficial, pentru cei interesați din curs am prezentat
colegiul nostru. Am vizitat biblioteca, muzeul și sala festivă a
școlii, unde am vorbit despre istoria școlii și a bibliotecii.
În
următoarele zile cursanții au putut vizita Cetatea Mikó (sediul
Muzeului Secuiesc din Ciuc) și Biserica Franciscană din Șumuleu
Ciuc.
La
acest curs au participat 20
de bibliotecari și
viitori bibliotecari, din
care doi
au fost profesori de limbă
și literatură maghiară:
Grünesz
Orsolya,
Schmidt
Anita (Cluj
Napoca); Varga
Emese
(Covasna);
Mezei
Mihály
(Ditrău); Tamás
Tünde
(Frumoasa); Ambrus
Emese-Mária
(Lunca de Sus); Borbé
Levente, Dánél
Hajnalka, Egyed
Daniela,
Márdirosz
Ajka-Klára,
Hanner
Emőke
(Miercurea
Ciuc);
Botorok
Ildikó, Deák
Enikő, Marossy
Enikő, Szász
Enikő
(Odorheiu Secuiesc);
Rodé
Enikő
(Sânsimion);
Kiss
László
(Sfântu-Gheorghe);
Beleuța
Zita-Mária
(Târgu-Secuiesc);
Mihály
Noémi, Simó
Ildikó
(Vlăhița).
Mulțumiri
profesoarei Bartos Éva pentru îndrumarea acordată, și încurajarea
pentru realizarea programelor biblioterapeutice în școli.
Mulțumiri
și pentru bibliotecarei Casei Corpului Didactic Apáczai Csere
János din Miercurea Ciuc, Márdirosz
Ajka-Klára, pentru organizarea
acestui program valoros.
Foto:
Borbé
Levente
Borbé
Levente,
bibliotecar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu