luni, 18 martie 2019

Cursul de biblioterapie pentru bibliotecari școlari


La 11-13 martie 2019 a avut loc cursul internaţional de formare “Biblioterapie în bibliotecile școlare” în Casa Corpului Didactic Apáczai Csere János Miercurea Ciuc, cu profesoara venită din Budapesta, Bartos Éva.



Cursul a fost deschis de către Pöllnitz Ilona, conducătoarea cercurilor metodice din Casa Corpului Didactic Apáczai Csere János Miercurea Ciuc. 


 
După deschiderea oficială Bartos Éva, specialistă în domeniul biblioterapiei, a început cursul. A fost prezenta istoria şi importanţa biblioterapiei. A fost accentuată valorea lecturii, care este o modalitate pentru dezvoltarea personalităţii omului. Cititul are şi o funcţie terapeutică, iar bibliotecarul poate fi un mediator în universul cunoaşterii şi autocunoaşterii în activităţile biblioterapeutice. Terapeutul dezvoltă simţul responsabilităţii şi suma calităţilor unei persoane. Cursantul beneficiază şi de o dezvoltare psiho-socială normală prin intermediul acestei activităţi. De asemenea îndrăgeşte şi lectura. În cazuri clinice cursantul este exclus din grup şi trimis la psiholog. În biblioterapie se pot aplica mai multe elemente instructiv-educative ca cele digitale, folosirea Internetului sau alte modalități interactive. Aici mă gândesc la alte mijloace de surse în care bibliotecarul, învățătorul sau profesorul pricepe mai mult un anumit domeniu. Bineînțeles biblioterapia în școli este mai complexă, fiindcă trebuie inclusă și în orarul elevilor. De multe ori nu se poate derula numai la finalul programului de școală. Însă această practică dă copiilor o siguranță, o stabilitate morală, o cunoștință de încredere în sine a individului. 


 
În partea a doua a programului cursanţii au fost separaţi în șase grupe şi au făcut un plan de activitate biblioterapeutică. A fost simulată și o oră de biblioterapie. Cursanţii au primit o părticică din această activitate importantă pentru bibliotecari.
În şcoală activitatea de biblioterapie este concepută ca un proiect în colaborare cu profesorii şi psihologul şcolii, dar bibliotecarul trebuie să îndrume singur grupul.



Luni, după programul oficial, pentru cei interesați din curs am prezentat colegiul nostru. Am vizitat biblioteca, muzeul și sala festivă a școlii, unde am vorbit despre istoria școlii și a bibliotecii.
În următoarele zile cursanții au putut vizita Cetatea Mikó (sediul Muzeului Secuiesc din Ciuc) și Biserica Franciscană din Șumuleu Ciuc.



La acest curs au participat 20 de bibliotecari și viitori bibliotecari, din care doi au fost profesori de limbă și literatură maghiară: Grünesz Orsolya, Schmidt Anita (Cluj Napoca); Varga Emese (Covasna); Mezei Mihály (Ditrău); Tamás Tünde (Frumoasa); Ambrus Emese-Mária (Lunca de Sus); Borbé Levente, Dánél Hajnalka, Egyed Daniela, Márdirosz Ajka-Klára, Hanner Emőke (Miercurea Ciuc); Botorok Ildikó, Deák Enikő, Marossy Enikő, Szász Enikő (Odorheiu Secuiesc); Rodé Enikő (Sânsimion); Kiss László (Sfântu-Gheorghe); Beleuța Zita-Mária (Târgu-Secuiesc); Mihály Noémi, Simó Ildikó (Vlăhița).



Mulțumiri profesoarei Bartos Éva pentru îndrumarea acordată, și încurajarea pentru realizarea programelor biblioterapeutice în școli.
Mulțumiri și pentru bibliotecarei Casei Corpului Didactic Apáczai Csere János din Miercurea Ciuc, Márdirosz Ajka-Klára, pentru organizarea acestui program valoros.

Foto: Borbé Levente

Borbé Levente,
bibliotecar


Niciun comentariu: