La
23-24 aprilie 2019 a avut loc cursul de formare “ Biblioterapie
în învăţământul preuniversitar”
în Biblioteca „Domokos Géza” al Colegiului Naţional „Székely
Mikó” din Sfântu Gheorghe. Profesorul invitat am fost eu însumi.
Cursul
a fost deschis de către László
Emese,
bibliotecara Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” din Judeţul
Covasna şi Forreiter
Csilla,
bibliotecara Colegiului Naţional „Székely Mikó”.
După
deschidere am introdus cursanţii în lumea biblioterapiei. Am
prezentat istoria, rolul, importanţa biblioterapiei în învăţământul
preşcolar. Cursul a continuat cu prezentările oamenilor de
prestigiu din acest domeniu. A fost accentuată valorea preţioasă a
lecturii, ca modalitate pentru dezvoltarea personalităţii elevului.
A
fost abordată funcţia terapeutică a cititului. Am reflectat asupra
importanţei educatorului, învăţătorului, profesorului şi
bibliotecarului, care poate fi şi un mediator în universul
cunoaşterii şi autocunoaşterii în activităţile
biblioterapeutice. Terapeutul dezvoltă simţul responsabilităţii
şi suma calităţilor unei persoane.
Am
vorbit şi despre modalităţile în biblioterapie prin care se pot
aplica mai multe elemente instructiv-educative ca cele digitale,
folosirea internetului sau alte soluţii interactive. Aici mă
gândesc şi la alte mijloace de surse la care profesorul de
biblioterapie se pricepe mai bine.
Totodată
am subliniat faptul că biblioterapia în învăţământul preşcolar
este mult mai complexă decât celelalte programe desfăşurate în
alte centre culturale, fiindcă trebuie inclusă și în orarul
elevilor. De multe ori nu se poate derula numai la finalul
programului de școală. Însă această practică dă copiilor o
siguranță, o stabilitate morală, o cunoștință de încredere în
sine a individului.
În
partea a doua a programului am prezentat un program de biblioterapie
făcut de mine în Colegiul Național „Márton Áron”, Miercurea
Ciuc. A fost simulată şi o oră de biblioterapie. După care
cursanţii au fost separaţi în mai multe grupe şi au făcut un
plan de activitate biblioterapeutică. Cursanţii au fost încântaţi
de programul în care am rezolvat multe probleme în domeniu,
bineînţeles împreună. Au înţeles faptul că activitatea de
biblioterapie este un proiect la care biblioterapeutul trebuie să
colaboraze cu directorul, cu colegii şi psihologul şcolii, dar
derularea programului în grupă este numai a lui.
Pentru
mine, ca profesor al acestui curs, a fost o experienţă. Cursanţii
în timpul programului au colaborat cum trebuie. Au rezonat excelent
la toate problemele puse.
Pentru
derularea cât mai bună a activităţii am preluat metode de la
colegii de biblioterapie din Ungaria: Bartos
Éva,
Béres
Judit,
Gulyás
Enikő
și Luzsi
Margó
Mulţumesc
colegilor mei bibliotecari din Sfîntu Gheorghe pentru organizarea
excepţională a cursului: Forreiter
Csilla
de la Colegiul Naţional Székely Mikó, László
Emese, Nagy Erika de la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna şi Török
Júlia
de la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar”.
La
acest curs au participat 22
de bibliotecari și educatoare, învăţători şi profesori:
Bodoc:
Nyíregyházi
Edit
(bibliotecar)
Covasna:
Varga
Emese
(bibliotecar)
Dalnic:
Marosi
Éva
(învăţător)
Ojdula:
Páll
Mária
(învăţător)
Sfântu
Gheorghe:
Bodor
Vilma
(profesor), Cserei
Hajnal
(învăţător), Forreiter
Csilla-Éva
(bibliotecar), Hajdú
Laura
(educator), Haraszti
Judit
(bibliotecar de onoare), Jakab
Anna-Mária-Zsófia
(bibliotecar), Kiss
Károly
(profesor, bibliotecar), László
Emese
(bibliotecar), Mákszem
Olga
(bibliotecar), Szonda
Kinga
(profesor), Tankó
Andrea
(student), Tankó
Blanka-Mária
(învăţător),Török
Julianna
(bibliotecar)
Târgu
Secuiesc:
Bartis
Piroska
(bibliotecar), Becher
Ibolya
(bibliotecar), Beleuţă
Zita-Mária
(bibliotecar), Dezső
Beáta-Katalin
(profesor), Dezső
Ildikó
(bibliotecar)
Foto:
Forreiter
Csilla
şi Borbé
Levente
Borbé
Levente,
bibliotecar, profesor
documentarist
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu