sâmbătă, 27 aprilie 2019

Cursul de biblioterapie pentru bibliotecari școlari şi pedagogi şcolari


La 23-24 aprilie 2019 a avut loc cursul de formare “ Biblioterapie în învăţământul preuniversitar” în Biblioteca „Domokos Géza” al Colegiului Naţional „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe. Profesorul invitat am fost eu însumi.

Cursul a fost deschis de către László Emese, bibliotecara Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” din Judeţul Covasna şi Forreiter Csilla, bibliotecara Colegiului Naţional „Székely Mikó”.

După deschidere am introdus cursanţii în lumea biblioterapiei. Am prezentat istoria, rolul, importanţa biblioterapiei în învăţământul preşcolar. Cursul a continuat cu prezentările oamenilor de prestigiu din acest domeniu. A fost accentuată valorea preţioasă a lecturii, ca modalitate pentru dezvoltarea personalităţii elevului.


A fost abordată funcţia terapeutică a cititului. Am reflectat asupra importanţei educatorului, învăţătorului, profesorului şi bibliotecarului, care poate fi şi un mediator în universul cunoaşterii şi autocunoaşterii în activităţile biblioterapeutice. Terapeutul dezvoltă simţul responsabilităţii şi suma calităţilor unei persoane.


Am vorbit şi despre modalităţile în biblioterapie prin care se pot aplica mai multe elemente instructiv-educative ca cele digitale, folosirea internetului sau alte soluţii interactive. Aici mă gândesc şi la alte mijloace de surse la care profesorul de biblioterapie se pricepe mai bine.


Totodată am subliniat faptul că biblioterapia în învăţământul preşcolar este mult mai complexă decât celelalte programe desfăşurate în alte centre culturale, fiindcă trebuie inclusă și în orarul elevilor. De multe ori nu se poate derula numai la finalul programului de școală. Însă această practică dă copiilor o siguranță, o stabilitate morală, o cunoștință de încredere în sine a individului.


În partea a doua a programului am prezentat un program de biblioterapie făcut de mine în Colegiul Național „Márton Áron”, Miercurea Ciuc. A fost simulată şi o oră de biblioterapie. După care cursanţii au fost separaţi în mai multe grupe şi au făcut un plan de activitate biblioterapeutică. Cursanţii au fost încântaţi de programul în care am rezolvat multe probleme în domeniu, bineînţeles împreună. Au înţeles faptul că activitatea de biblioterapie este un proiect la care biblioterapeutul trebuie să colaboraze cu directorul, cu colegii şi psihologul şcolii, dar derularea programului în grupă este numai a lui.

Pentru mine, ca profesor al acestui curs, a fost o experienţă. Cursanţii în timpul programului au colaborat cum trebuie. Au rezonat excelent la toate problemele puse.
Pentru derularea cât mai bună a activităţii am preluat metode de la colegii de biblioterapie din Ungaria: Bartos Éva, Béres Judit, Gulyás Enikő și Luzsi Margó


Mulţumesc colegilor mei bibliotecari din Sfîntu Gheorghe pentru organizarea excepţională a cursului: Forreiter Csilla de la Colegiul Naţional Székely Mikó, László Emese, Nagy Erika de la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna şi Török Júlia de la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar”.



La acest curs au participat 22 de bibliotecari și educatoare, învăţători şi profesori:

Bodoc: Nyíregyházi Edit (bibliotecar)

Covasna: Varga Emese (bibliotecar)

Dalnic: Marosi Éva (învăţător)

Ojdula: Páll Mária (învăţător)

Sfântu Gheorghe: Bodor Vilma (profesor), Cserei Hajnal (învăţător), Forreiter Csilla-Éva (bibliotecar), Hajdú Laura (educator), Haraszti Judit (bibliotecar de onoare), Jakab Anna-Mária-Zsófia (bibliotecar), Kiss Károly (profesor, bibliotecar), László Emese (bibliotecar), Mákszem Olga (bibliotecar), Szonda Kinga (profesor), Tankó Andrea (student), Tankó Blanka-Mária (învăţător),Török Julianna (bibliotecar)

Târgu Secuiesc: Bartis Piroska (bibliotecar), Becher Ibolya (bibliotecar), Beleuţă Zita-Mária (bibliotecar), Dezső Beáta-Katalin (profesor), Dezső Ildikó (bibliotecar)



Foto:  Forreiter Csilla şi Borbé Levente






Borbé Levente,
bibliotecar, profesor documentarist


Niciun comentariu: