În 6 iunie 2024 Gál Judit de la Scoala Gimnazială Gödri Ferenc din orașul Sfăntu Gheorghe a vizitat Colegiul Național „Márton Áron”. Țelul ei a fost să participe la o oră de biblioterapie numită „Călătoria în lumea lecturii”. Deoarece ea își continuă studiile de biblioterapie la Universitatea de Teologie din Debrecen.
Pe doamna Gál Judit am inițiat-o în programul lecturii. M-a ajutat la pregătirea echipamentelor, costumelor necesare folosite la această activitate.
Pentru elevii veniți din a XI-a E am vorbit despre efectele emoționale ale întâlnirii cu câini vagabonzi. Răspunsurile au fost diferite.
Din lecturile pregătite am ales nuvela O întâmplare pe stradă de Asztalos István. Mai întâi am desenat un câine vagabond, după care am citit povestea, cu pauzele „ocazionale” în care am personificat personajele nuvelei.
Nuvela începe cu prezentarea cățelei vagabond care caută ceva de mâncare. Un băiat rău o lovește. Câinele se apără. Atinge pantalonul băiatului, care strigă cu glas tare că a fost mușcat. Oamenii se grăbesc la locul evenimentului. Acolo din au crezut că copilul a fost mușcat de câine. Unul din ei presupune că câinele este turbat. Mulțimea așa și gândește. Câinele, văzând furia mulțimii începe să fugă cât mai repede. La început încearcă să se adăpostească la măcelarul amabil, care îi dădea mereu ceva, dar acum, din frică, o respinge. Câinele speriat fuge de mulțime, dar nu este norocos. A apărut un polițist, care sub influența mulțimii împușcă câinele. Unul din mulțime se uită la câinele împușcat care este pe moarte, și descoperă că e mamă, și presupune că undeva avea pui.
După citirea lecturii cu elevii am vorbit despre evenimentul petrecut în nuvelă. În timpul discursului au observat că într-o situație, care a fost interpretată, orice se poate întâmpla. Psihoza de masă e ca un uragan, ridică și distruge tot ce e normal. Din păcate în această situație bunul simț nu e de ajuns... Evenimentele s-au scurs prea repede. Nu putem vorbi despre realitatea gândirii, nici al faptelor curate.
Din cele de mai sus reiese clar că elevii au analizat cu atenție povestea. Au recunoscut faptul că uneori trebuie să-ți asumi riscuri, chiar dacă nu obții ceva bun din situație.
Pe baza feedback-ului, tinerilor le-a plăcut prezentarea mea și vor să participe la programe asemănătoare.
Borbé
Levente,
bibliotecar
pedagog
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu