vineri, 26 mai 2023

Istoria gimnaziului nostru

Pe 25 mai 2023, în cadrul programului Săptămâna Școala Altfel la Colegiul nostru am prezentat de trei ori istoria gimnaziului nostru.

Elevii au fost călăuziți în timp, pentru a cunoaște trecutul gimnaziului.

În introducere am citit fragmente din poezia lui Reményik Sándor intitulat: Biserică și școală. După care am vorbit despre călugării franciscani din Șumuleu Ciuc și despre înființarea gimnaziului din secolul al XVII-lea. Am pus accent pe importanța rolului lui Kájoni János, care a înființat tipografia.

Am amintit masacrul de la Siculeni în anul 1764, despre rolul revoluției din 1848-1849. De asemenea am menționat anul 1890, când majoritatea mobilierului gimnaziului a fost înlocuit cu unul nou. Cel mai important moment din istoria gimnaziului a fost mutarea instituției în Miercurea Ciuc, în anul 1911. După care, din păcate a izbucnit primul război mondial și câțiva ani mai târziu al doilea război mondial. După aceste perioade triste a urmat era comunistă. Gimnaziul nostru, ca și alte școli confesionale, a devenit școală publică. În 1990 gimnaziul a primit numele marelui episcop catolic din Ardeal, Márton Áron”. În fostul liceu de matematică-fizică a început o eră nouă.

În concluzie, am subliniat rolul importanței esențiale a școlii. Aici am citit poezia lui Kányádi Sándor intitulată: Zicătoare.

După prezentare elevii și profesorii au vizitat și expoziția creată în acest scop. Expoziția a fost o oglindă despre trecutul istoric al gimnaziului. În expoziție au fost prezentați profesorii și elevii renumiți ai școlii, cărțile despre gimnaziu și căteva fotografii vechi.


Borbé Levente

Colegiul NaționalMárton Áron”, Miercurea Ciuc


Niciun comentariu: